ja_mageia

logo_stil_3
Home Karate Historie
Karatens historie?

Karate er en kamp kunst udviklet på øen Okinawa.

Karate kan gøre det muligt at besejre en modstander ved hjælp af slag og spark. Der kræves stor fysisk og mental disciplin, når der trænes karate. Karate hjælper med udviklingen af en stærk karakter og bygger en følelse af respekt overfor vores medmennesker. Studiet af Karate kan derfor være værdifuldt for alle mennesker, mænd og kvinder, unge og gamle.

Den bogstavelige betydning af de to japanske tegn, der udgør ordet Karate er
"tom hånd." Dette henviser blot til, at Karate er opstået som et system af selvforsvar, der beror på en effektiv udnyttelse af kroppen uden brug af våben. Dette ældre karate system bestod af teknikker skabt for at blokere eller modarbejde et angreb og kontra-angribe en, eller af stansning ved slag, spark og diverse låse greb og stranguleringer. Den moderne kunst af Karate har udviklet sig ud fra en grundig videreudvikling af disse teknikker.

Karate som selvforsvar har den ældste historie, der går hundreder af år tilbage. Det er kun i de seneste år, at de teknikker, der har været forbudt i Japan, videnskabeligt er blevet undersøgt.
De principper og bevægelser der bruges i karate er blevet udviklet for at give den mest effektive udnyttelse af de forskellige bevægelser i kroppen. Uddannelse baseret på disse principper og viden om bearbejdning af musklerne og leddene og den afgørende relation mellem bevægelse og balance gør det muligt for moderne udøvere af Karate at være forberedt, både fysisk og psykisk, på at kunne forsvare sig med held imod en potentiel overfaldsmand.

Som en fysisk kunst, er Karate næsten uden lige. Da det er meget dynamisk og gør afbalanceret brug af en lang række af kroppens muskler, det giver fremragende all-around motion og udvikler koordination og motorik.

Mange piger og kvinder i Japan har taget Karate op fordi det ud over at være effektivt som selvforsvar, er specielt godt for figuren. Det er almindeligt og praktiseres af både børn og ældre mennesker som et middel til at holde sig i top fysisk tilstand.
Mange skoler forsøger at fremme motionen og sports delen blandt deres elever, for at tiltrække flere elever.

Som en sport, har Karate en relativt kort historie. Konkurrence regler er blevet udarbejdet, og det er nu muligt at afholde egentlige stævner som i andre former for konkurrencesport.
P
å grund af stilens hastighed og præcision af teknikker, og den split-sekund timing det kræver at konkurrere i karate, er mange unge og børn specielt kommet til at vise en interesse i den konkurrencedygtige Karate og alt tyder på, at den trend vil fortsætte med at vokse i popularite

Vestlige studerende kan have interesse i at vide, at Japan Karate Association understreger Karate har flere karakter-bygnings aspekter, hvor respekten for modstanderen (sportsånd) er et centralt princip. De Grundsætninger, der undervises i kan sammenfattes i følgende fem ord:

KARAKTER

OPRIGTIGHED

INDSATS

ETIKETTE

SELVKONTROL

Hvordan ordet "Karate" blev Udviklet

"TE"
Forud for det 20. århundrede, var mange af de udtryk, der anvendes til at beskrive visse former på Okinawa. Disse former blev ikke fundet hverken i Japan eller i Kina, men mange ligheder blev fundet i disse lande.

"Chan Fa og Ken Fat"

Betydningen af "Kempo" på japansk er "The Law Of The Fist" eller "The Way Of Fist". "Kempo" læses som "Chan Fa" i Mandarin og "Ken Fat" i Cantonese i Kina.

"Tode"

Det store mægtige Tang-dynasti har påvirket Japan på mange måder. Regeringsrepræsentanter er blevet udvekslet i løbet af Sui perioden, men det var under Tang-perioden, at de japanske lærde studerede kinesiske kultur meget dybt. Der er mange Japanske bygninger, bygget for at efterligne kinesisk design. Så stor var indflydelsen fra T'ang, at karakteren "To" (også kendt som "Kara") blev brugt som et tillægsord der betyder "T'ang = Kina." For eksempel, Ningyo Kara = Kina dukke og at Jin = kinesiske folk. Det er forståeligt, at enten Japan opkaldte kamp former udviklet på Okinawa som "Tode" (dengang også læses som "Karate"), ikke fordi disse former kom fra Kina, men på grund af ukendte faktorer. Som en sædvane, når der var noget ukendt for japanske mennesker, var de glade for at tro, at det måtte være kommet fra Kina.

1905

I 1905 blev karate optaget som fysisk uddannelse, i læseplanen for Okinawa's foreløbige skoler (junior high). Den gamle form (Tode) var standard på Okinawa på dette tidspunkt. I 1905 brugte Master Tjomo Hanagi for første gang den anden form (Karate) i for sin bog Karate Soshu Hen.


Stor møde i 1936

I 1936 Ryukyu Shimpo, en Okinawa avis, arrangerede et møde på Okinawa med de største Karate mestre for at drøfte status vedr. Karate på Okinawa. Yabu, Kiyamu, Motobu, Miyagi, og Hanagi mødet blev afholdt i Naha, hovedstaden på Okinawa og også "Mekka" for Karate verdenen.
dette møde blev måden at skrive Tode/kara drøftet og det blev besluttet at ændre navnet "Karate", der betyder "tom hånd".

Årsagerne til denne ændring

1. De ville etablere en ny oprindelse. De troede Okinawa kampkunst kunne være uafhængig
af Kina, selv om de erkendte, at der var stor indflydelse Kina.

2. Den nye ideologi var også repræsenteret i betydningen af "Mu" Ku ", som har en stærkere tilknytning til Zen filosofi end den gamle.

3. Det var kunsten at kæmpe efter et system med metoder uden brug af våben, med kun den "tomme hånd".

Standardisering

Efter mødet blev brevet standardiseret og er forblevet uændret til i dag. Den ideologi blev brugt lejlighedsvis af mennesker, som var tilbageholdende med at bruge ændringer, selv i de tidlige 1960-erne.

Den tidligere tiders begyndelse i Indien

Ifølge legenden, i det sjette århundrede e.Kr. rejste den indiske munk Daruma fra Indien til Kina for at undervise Liang dynastiets monark hovedpunkterne i Zen buddhismen.
For at udholde denne vanskelige rejse, havde Daruma udviklet fysiske og psykiske kompetencer, som senere gjorde ham kendt. Efter at have leveret elementer i buddhismen, forblev Daruma i Kina. Her slog han sig ned i Shaolin Sze, hvor han underviste buddhismen til de kinesiske munke. Her blev han kendt for undervisningen af buddhismen, som var meget streng fysisk såvel som åndeligt.

Selvom der er mange stilistiske ligheder i kampkunst i Indien og Kina, er der ingen solide beviser for, at den kinesiske kampkunst kom fra Indien, som fortalt i legender. Der er Kinesiske tekster, der dokumenterer eksistensen af flere former for Kinesiske kampkunst former forud for Darumas rejse i det 6. århundrede.

Jeg vil blot bekræfte, at den organiserede oprindelse af Karate kom i stand i løbet af denne periode, og at der ikke er kendte registrere der enten bekræfter eller benægter denne påstand.

Den kinesiske Indflydelse

"Selv om målet med buddhismen er sjælens frelse, krop og sjæl kan ikke adskilles
I svag fysisk tilstand, vil man aldrig være i stand til at udføre den strenge træning, for at opnå sand oplysning." Så Daruma underviste studerende munke, Icchin der betragtes som det værktøj, hvorigennem der er nødvendigt at streng fysisk og mentalt træning kan udholdes.

Som en naturlig følge af Daruma's træning, vandt munkene ved Shaolin Temple ry for at være de bedste kæmpere i Kina.


Ch'Uen Yuan

De fleste Chan Fa-systemer er efterkommere af de 1-700 på hænder og fødder holdninger
Ch 'UEN Yuan, og de kan spores tilbage til Bodhidharma's indflydelse.

Forgrening Out

Shaolin Chan Fa er opført som en af ni Wai Cha (ekstern skoler) til bekæmpelse af systemer og anses for at være det første etablerede system i Kina.

1. Shaolin Chan Fa ..... Sui periode eller inden

2. Hung Chuan .......... Sung periode (1127-1279)

3. Tau Tei Yu Tan Tui .. Sung periode

4. Hon Tschaun ........... Ming perioden (1368-1644)

5. Erh-Lang Mænd ........ Ming periode

6. Fan Chuan ........... Ming periode

7. Cha Chuan ........... Ming periode

8. Mi Tsung Yum ........ Ching periode (1699-1911)

9. Pa Chuan ............ Ching periode

Til sammenligning var der Nei Cha (intern skoler), alle fra Sung eller post Sung dynastier.

1. Wu Tang Pai

2. Tai Chi Chuan

3. Pa Kua Tschaun

4. Hsin Yi Chua

5. Tzu Fan Mænd

6. Liu Han Pa Fa

Japan

Sumo er måske den ældste kendte kampform uden brug af Japan og går tilbage over den mytologiske æra (før 500 kf.).De tidligste legender fortæller om to guder, Takeminakata no. Kami og Takemikazuchi no. Kami, der beskæftigede sig med magt konkurrencer. En anden historie relaterer til wrestling konkurrencer mellem Nomino Sikune no. r og Taima NoKehaya. Disse konkurrencer er kendt for at være den første mellem demi-guder og lignende mytologiske væsener.

I 607, under Sui-dynastiet blev den første officielle japanske ambassadør sendt til Kina, og denne udveksling blev opretholdt gennem T'ang dynastiet. I denne periode blomstrede kinesisk indflydelse i Japan, og det menes, at Chan Fa blev indført sammen med mange andre ting af kinesisk oprindelse.

Mange former for kampsport, fandtes allerede i Japan i denne periode, som disse Chan Fa systemer blev aldrig udviklet af japanske kampsport kunstnere om dagen. Denne mangel på udvikling skyldtes en stærk styring af det japanske samfund, meget lig det kastesystemet der kendes Indien. Så det var kun medlemmerne af samurai klassen der fik lov til at bruge våben for beskyttelse eller deltog i kampsport. Dette kan have haft stor indflydelse for Chan Fa.

En samurai var yderst vellidt, fordi de beskyttede den almene befolkning. De forventedes at opføre sig på en respektfuld og modig måde. Gennem stærk statslig kontrol, blev den rolle, en samurai bar en hellig tillid " Denne byrde af stolthed og tillid Som et medlem af samurai klassen besad, betød livslang beskæftigelse, medmindre en samurai blev fundet skyldig i ærekrænkende opførsel, i så fald ville han og hans familie miste deres job og privilegier permanent.

Samuraier trænede konstant deres våben færdigheder for at dygtiggøre sig selv og havde meget lidt tid til andet. Det er nemt at se, hvordan de våbenløse systemer blev udviklet på daværende tidspunkt, men blev aldrig helt udbredt og anerkendt. Alligevel blev nogle former for kampsport udviklet som Torite og Ashikeri, og senere Yawara og jujitsu eksisterede blandt den lavere klasse i politiet. En interessant note er lighederne i våben (kobudo) udviklet i Japan og på Okinawa i denne periode.

Tidlige faser

Under Sui og Tang dynastierne, rejst mange japanske og kinesiske repræsentanter relativt frit mellem de to lande. Det er også her buddhismen kommer til Japan og vandt stor popularitet. Interessant i Heian perioden mellem 794-1184 blev mange buddhistiske munke veluddannede i kamp systemer og blev anvendt til at opretholde den lokale lov og orden. Mange blev ansat som sikkerhedsvagter for velhavende enkeltpersoner i Kyoto. Grundet Buddhismens popularitet blev der bygget nogle templer så store og prægtige, at de blev involveret i mange politiske omvæltninger. Og på grund af populariteten af Buddhismen blev munkene urørlige af såvel samuraier som regering. Mange templer blev selvstændige og meget hemmelige i deres administration af religiøse årsager, på grund af politiske intriger.

Dette menes at være den tid, hvor mange former for kampsport blev udviklet i Japan. Krige og kampe blev stadig besluttet af samuraier. I mens diverse former for selvforsvar blev praktiseret og udviklet af de buddhistiske munke.

Toyotomi Hideyoshi

I 1592, besluttede denne store general at opfylde sin drøm om at erobre verden. Han havde erobret hele Japan og forsøgte at fortsætte sine erobringer videre til Kina. Mange af hans generaler var imod denne plan, og det viste sig hurtigt at være en katastrofe.
Den japanske hær stødte ind i alt for mange vanskeligheder. Skibe var ikke stærke nok, klimaet var imod dem, generalerne i Korea ikke var bekendte nok med terrænet til at planlægge strategiske fremskridt, og modstanden var langt større end forventet.

Drømmen endte med døden for Hideyoshi i 1598 uden en eneste japansk soldat nogensinde satte fødderne på kinesisk jord.

Sammenbruddet for Toyotomi kostede ikke kun hans liv og hans formue, men også hans dynasti. Endnu en gang var freden af hele nationen i ruiner. Konflikten mellem den resterende del af Toyotomi klanen og de rivaliserende klaner af Tokugawa dynastiet, skulle vise sig at vare de næste tre hundrede år.

Det er fortalt, at mange krigere kom tilbage fra den mislykkede erobring af Kina med en form for våbenløs kampsystem. Men som historien har vist, så nåede krigerne kun Korea og ikke Kina.

Okinawa

Okinawas er den største ø i Ryukyu Øer, der ligger i det Østkinesiske Hav mellem Kyushu, Japan og Taiwan. Okinawa har opretholdt kulturkontaktpunkter i århundreder med både Kina og Japan. Gennem en konstant påvirkning af kinesiske sømænd og købmænd, var lokale kamp systemer under stærk påvirkning af Chan Fa. På grund af sin strategiske beliggenhed, blev Okinawa invaderet adskillige gange af både Kina og Japan. Hvert land forsøgte at anvende Okinawa som en militær og diplomatisk base. Mens disse to magtfulde lande kappes om kontrollen, er det ikke overraskende, at folk på Okinawa har udviklet en høj grad af færdighed indenfor selvforsvar.

Okinawas har længe været kendt som hårde krigere, og de tragiske slag i Anden Verdenskrig viste verden, at mennesker på Okinawa hellere vil dø end leve i skændsel og vanære. Samuraiens ånd var veludviklet i hjertet på disse mennesker.

Den legendariske Sakugawa

I 1724, rejste en mand ved navn Sakugawa til Kina fra sit hjem i Shuri, Okinawa. Han var væk i mange år, og hans venner og slægtninge troede han var død. En dag til alles overraskelse, kom Sakugawa hjem som en meget forandret mand. Han besad en mystisk fysisk styrke og en kompleks form af Chan Fa. Mange mennesker ønskede at blive hans elever. Dette var starten på Sakugawas stil Karate.

Tredive Seks Familier

Kejseren af Kina sendte Okinawa en kejserlig gave af dygtige håndværkere og handlende. Disse mennesker fik snart dannet i et fællesskab kendt som Tredive sex Familier. Dette fællesskab var ansvarlig for den hurtige spredning af Chan Fa på Okinawa. Det skal bemærkes, at "sex og tredive" ofte betyder "mange" og kan ikke betyde seksogtredive numerisk.

 

Kinesisk Nummerering

En Hel, absolut, første

To par, sammenligning, forside og bagside,

top og bund, etc.

Tre Sanchin, top-midt-bunden, skæbne,

Moder Natur

Fire retninger, firkantet, genstande

Otte flere retninger, mange, mange

Thirty-Six Great mange


Sho Hassi

I 1429, forenede Sho Hassi Riget Okinawa under sit styre, og omdøbte nord og syd. I æraen af hans barnebarn Sho Shin, politikken for "Bunji-Kokka", et kulturelt styre af ikke militær art, blev sat i kraft. På dette tidspunkt blev alle våben forbudt bortset fra dem, der blev anvendt af de militære styrker. Målet var at genoprette fred og for at afvæbne rivaliserende klaner.

Borger krig i Japan og Satsuma

Efter Toyotomi døde, blev Japan delt i to massive styrker. En styrke af den resterende del af Toyotomi klanen fra Vest og den anden var kontrolleret af den nye leder Tokugawa fra øst. I 1600 mødtes de to styrker til et endeligt slag Sekigahara Field at afgøre kontrollen over Japan. Selv om de fleste af de vestlige generaler og Satsuma klanen kontrollerede det meste af Kyushu slog de sig sammen med Toyotomi. Tokugawa-styrker mødte ovemagten og vandt slaget.

Tokugawa lod Satsuma-Shimazu familien bevare deres territorium mod at afsværge ubetingede loyalitet over for Tokugawa. Grunden til at Shimazu familien fik lov at beholde deres jord, var, at de var så stærke og magtfulde, at forsøge at ødelægge dem ville være altødelæggende og var ikke i den bedste interesse for Tokugawa. Så i stedet tog Tokugawa Shimazu familien som hans allierede, og sendte dem ud for at straffe Okinawa for at nægte at sende forsyninger under Japans krig imod Kina 1592. Det var en politisk bevidst manøvre der
skulle glatte den tabte ære ud for de frustrerede Satsuma krigere ved at give dem et nyt mål og samtidig holde dem for travlt til at foretage yderligere angreb mod Tokugawa.

Et forbud mod alle våben

Ved overtagelsen af kontrollen af Okinawa, anlage Shimazu klanen mange regler for militær undtagelsestilstand, hvoraf den ene var et forbud mod alle former for våben. Denne gang havde forbuddet langt større omfang end at der er nedsat ved Sho-Shin. Kun Satsumas samuraier, som havde erobreret af Okinawa, der fik lov til at have våben.

De metoder, der anvendes af Satsuma for at håndhæve våben forbudet var hensynsløs. Ethvert våben fundet i en Okinawa besiddelse blev straks konfiskeret og ejeren blev alvorligt straffet. Som en del af forbuddet, forbød Shimazu alle borgere på Okinawa at deltage i eller studere nogen form for kampkunst.

Dette forbud havde en række alvorlige konsekvenser for Okinawa kampsport. Alle undersøgelser og deltagelse blev tvunget under jorden, og al undervisning foregik via mund til mund only. Der findes ingen skriftlig dokumentation, som kan give os mulighed for at spore udviklingen af Okinawa kunst i denne periode. Dette har ført til oprettelsen af mange falske legender som følge af den manglende evne til at dokumentere fakta.

Hemmeligholdelse blev sådan en besættelse, at instruktører skjulte skjulte deres teknikker fra rivaliserende skoler, dette gav grundet den meget stigende form for hemligheds kræmmeri mange nye bevægelser i kata bevægelserne. Dette førte også til udviklingen af nye og unikke kampteknikker og systemer herunder ændring af landbrugets arbejdsredskaber der blev til våben for brug i kamp. De Kæmpendes attituder og holdninger i kampsport skolerne blev meget voldelig grundet undertrykkelsen af frihedsrettigheder og den generelle følelse af underkastelse for overmagten.

Og frem for alt dette forbud gjorde Karate til en af de mest udbredte kampformer,
grundet det våben- frie system. Karaten viste sig at være et af de mest effektive selvforsvars systemer nogensinde udviklet.

Behovet for den praktiske anvendelse var med til at Karate udartede sig til en for det meste teoretisk kunst eller en enkel form for motion.

Hemligheden blev afsløret

Det er umuligt at lokalisere, hvornår hemmelighederne vedr. Karate begyndte at blive afsløret længe efter forholdende på Okinawa blev ændret. Der var dog en gradvis, men støt afsløring af denne storslåede kunst. Heldigvis var nogle skoler ikke så knyttet til hemmeligholdelse som andre, og langsomt blev de store skoler i Karate mindre mistænksomme og mere åbne. Officielt, Satsumas kontrol ophørte i 1875, men Karate blev ikke populær, eller endda kendt for at være en Okinawa kunst indtil omkring 1903.

Intens rivalisering indenfor Karate skolerne har ikke bidraget positivt til at fremme denne fantastiske kamp kunst. Karate er primært udviklet til at lemlæste eller dræbe modstandere, hvilket der ikke længere var behov for i direkte kamp efter Satsumas sejrende samuraier havde forladt Okinawa for at rejse tilbage til Japan.